Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Terapia logopedyczna
Logopeda - Magdalena Belcarz
Uczestnikami terapii logopedycznej są uczniowie Publicznej Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi
nr 7 im. Mikołaja Kopernika w Stalowej Woli.
Zajęcia logopedyczne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami mowy, które powodują zakłócenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę.
Podstawowym zadaniem terapii logopedycznej jest likwidacja wszelkich zakłóceń i zaburzeń komunikacji językowej oraz pomoc w przezwyciężaniu problemów uczniom mającym trudności z mówieniem, pisaniem i czytaniem.
Na zajęcia logopedyczne w pierwszej kolejności kieruje się uczniów posiadających orzeczenie z poradni psychologiczno - pedagogicznej, w której zawarte są wskazania do podjęcia terapii logopedycznej w szkole oraz na podstawie badań lekarskich po uprzednim wyrażeniu zgody przez rodziców.
Kwalifikowanie pozostałych uczniów następuje w oparciu o opinie poradni psychologiczno – pedagogicznej lub wyniki badań logopedycznych przeprowadzonych przez logopedę szkolnego. Uczniowie diagnozowani są poprzez: badania indywidualne, wywiady z rodzicami, konsultacje specjalistyczne (lekarskie, psychologiczne, pedagogiczne).
Zajęcia logopedyczne prowadzone są indywidualnie lub w małej grupie.
Program zajęć uzależniony jest od indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia.
Czas trwania zajęć logopedycznych dostosowany jest do potrzeb oraz indywidualnych możliwości dziecka.
Cele główne terapii logopedycznej:
- kształtowanie i rozwijanie kompetencji językowych,
- korygowanie odstępstw od normy fonetycznej,
- kształtowanie umiejętności porozumiewania się,
- bogacenie czynnego słownictwa dziecka,
- prawidłowa budowa zdań i wypowiedzi.
Do zadań logopedy szkolnego należy:
- diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów;
- prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń;
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów;
- wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów:
w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły;- w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Godziny zajęć logopedycznych
poniedziałek | 7.15 – 13.35 |
wtorek | 7.15 – 12.35 |
środa | 7.15 – 11.35 |
czwartek | 9.00 – 13.35 |
piątek | 7.15 – 10.40 |
Pedagog szkolny
Alina Szymaszek-Dymek
Zadania pedagoga szkolnego:
- prowadzenie działań diagnostycznych, których celem jest określenie mocnych stron ucznia, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów w środowisku szkolnym, rówieśniczym i domowym,
- udzielanie uczniom pomocy adekwatnej do rozpoznanych potrzeb, np.: konflikty rówieśnicze, trudna sytuacja szkolna lub domowa,
- wspieranie nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych poprzez:
- prowadzenie rozmów: z rodzicami, uczniami, wychowawcami,
- prowadzenie zajęć w klasach,
- organizowanie spotkań zarówno dla uczniów jak i rodziców z przedstawicielami instytucji wspierających pracę szkoły,
- podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dotyczących uczniów w formie zajęć warsztatowych, pogadanek w klasach lub organizowanie zajęć przez właściwe instytucje lub rekomendowane organizacje,
- inicjowanie różnych form pomocy uczniom w środowisku szkolnym, prowadzenie mediacji, prowadzenie zajęć indywidualnych z zakresu pomocy psychologiczno - pedagogicznej,
- pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości i uzdolnień uczniów, a także w rozpoznawaniu potrzeb uczniów,
- organizowanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej na terenie szkoły dla uczniów posiadających opinię lub orzeczenie wydane przez Poradnię Psychologiczno - Pedagogiczną oraz zakwalifikowanych na podstawie wewnętrznej diagnozy szkoły,
- wspieranie nauczycieli w ich pracy wychowawczej, udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- współpraca w zakresie profilaktyki, wychowania i promocji zdrowia m.in. z: Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Sądem Rodzinnym, Policją, Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną.
Poniedziałek | 8.00 - 14.00 |
Wtorek | 8.00 - 10.35, 11.35 - 12.35 |
Środa | 8.00 - 12.35 |
Czwartek | 9.10 - 12.50, 13.35 - 14.35 |
Piątek | 8.00 - 10.40, 11.40 - 12.40 |
Psycholog
Marta Maczurad
Czym zajmuje się psycholog w szkole:
- prowadzi wstępną diagnozę trudności w nauce;
- pomaga w rozwiązaniu konfliktów rówieśniczych;
- wspiera dziecko w sytuacjach kryzysowych (np. trudna sytuacja rodzinna);
- prowadzi w klasach zajęcia psychoedukacyjne i profilaktyczne dla uczniów;
- organizuje pomoc psychologiczno - pedagogicznej na terenie szkoły;
- współpracuje z organizacjami i instytucjami wspomagającymi opiekę i wychowanie dzieci;
- współpracuje z nauczycielami w zakresie rozwiązywania trudności wychowawczych
i edukacyjnych uczniów; - współpracuje z organizacjami i instytucjami wspomagającymi opiekę i wychowanie dzieci;
- udziela porad psychologicznych dla rodziców w zakresie trudności poznawczych i emocjonalnych dziecka;
- doradza w sprawach dostosowania wymagań dla uczniów mających trudności w nauce i posiadających opinię PPP, orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego;
- organizuje i prowadzi różne formy pomocy psychologiczno - pedagogicznej dla uczniów z trudnościami edukacyjnymi, społecznymi i emocjonalnymi;
- prowadzi diagnozę trudności emocjonalnych dziecka.
Poniedziałek | 10.00 - 15.30 |
Wtorek | 10.00 - 15.00 |
Środa | 9.00 - 14.00 |
Czwartek | 8.00 – 9.00; 10.00 - 12.30 |
Piątek | 10.00 – 10.50; 11.50 - 14.00 |